روشنایی داخل کابین آسانسور

روشنایی داخل کابین آسانسور باید چقدر باشد؟

مقدمه

یکی از مهم‌ترین بخش‌های آسانسور کابین یا فضای داخلی آن است که افراد با آن جا به جا می‌شوند. این قسمت باید دارای استانداردهای لازم باشد تا ایمنی آن محیا شده و تضمین شود.‌ این قسمت باید ظاهر زیبایی نیز داشته باشد تا بر روی افرادی که از آن استفاده می‌کنند، اثر مثبت بگذارد.‌ کابین آسانسور باید نورپردازی مناسبی داشته باشد که در این مقاله به میزان روشنایی داخل آن‌ می‌پردازیم. شرکت فاخر درب سپاهان به عنوان یکی از بهترین مراکز فعال در زمینه فروش آسانسور اصفهان، با رعایت کلیه‌ی موارد استاندارد روشنایی داخل کابین آسانسور، متناسب با سلیقه مشتریان خود طراحی داخلی آسانسورها را انجام می‌دهد. اگر قصد دریافت خدمات از این مجموعه را دارید، می‌توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

حداقل استاندارد روشنایی داخل کابین آسانسور

حداقل روشنایی کابین آسانسور باید 50 لوکس باشد و همیشه این مقدار بهتر است ثابت باشد. این میزان روشنایی نباید در موقع حرکت، توقف و یا باز بودن در کابین تغییر کرده و کمتر شود. قبلا از لامپ‌های رشته‌ای استفاده می‌شد، اما بعد از آن استفاده از مهتابی رواج یافت. بهتر است به جای این موارد از لامپ‌های ال ای دی استفاده شود که کم مصرف است و هزینه‌ها به وسیله آن کاهش می‌یابد.‌ از طرف دیگرنوردهی آن مناسب بوده و چشم را نیز اذیت نمی‌کند. چنانچه از لامپ رشته‌ای استفاده می‌کنید، باید حداقل دو لامپ استفاده شده و تمامی آن‌ها با یکدیگر موازی باشند.

حداقل استاندارد روشنایی داخل کابین آسانسور

نحوه صحیح طراحی نورپردازی کابین آسانسور

نورپردازی داخل کابین آسانسور به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که ساده‌ترین آن به این صورت است که یک لامپ مهتابی در وسط کابین قرار داده و در چهار گوشه کابین 4 لامپ ال ای دی نصب شود. با استفاده از نورهای مخفی می‌توان نورپردازی را خاص و زیبا کرد.‌ همچنین در صورت استفاده از نورهای لایت و ملایم می‌توان فضای بسیار آرامش بخشی را ایجاد کرد. در نورپردازی لایت از رنگ‌های سرد استفاده می‌شود. اگر نورپردازی کم باشد، فضای داخل کابین آسانسور تاریک و اذیت کننده است؛ همچنین زیاد بودن نورپردازی نیز فردی که از آن استفاده می‌کند، را آزار می‌دهد.‌ در زمان نورپردازی باید به کوتاه یا بلند بودن سقف توجه کرده و با استفاده از تجهیزات و شیوه‌های مختلف با توجه به شرایط نوردهی مناسبی را اجرا کرد.

نکات مهم در رابطه با نوری پردازی کابین آسانسور

برای نورپردازی اصولی کابین آسانسور باید نکاتی را مدنظر قرار دهید. مهم‌ترین این نکات به شرح ذیل هستند:

توجه به قوانین ایمنی و ساخت آسانسور

در بیشتر کشورها برای ساخت آسانسور قوانینی وجود دارد که حفظ امنیت افراد استفاده کننده را تضمین می‌کند.‌ در ایران دفتر مقررات ملی ساختمان و زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی قوانین مربوط به آن را مشخص کرده‌اند. طبق قوانین مشخص شده کابین آسانسور باید همیشه دارای روشنایی باشد. باید در زمان باز شدن در آسانسور حداقل 50 لوکس روشنایی داشته باشد.

به حداقل رساندن گرمای ناشی از نورپردازی

برای اجرای نورپردازی از لامپ‌هایی استفاده شود که گرمای خیلی کمی تولید می‌کنند. به دلیل کوچک بودن کابین اگر لامپ‌ها گرمای زیادی داشته باشد، در زمان کوتاهی فضا گرم شده و آزار دهنده است. برای حل مشکل گرما نباید از لامپ‌های رشته‌ای استفاده کنید؛ زیرا به نسبت نوری که تولید می‌کنند، گرمای بیشتری دارند. بهترین انتخاب برای داشتن روشنایی مناسب و گرمای نزدیک به صفر استفاده از لامپ‌های LED است.

به حداقل رساندن گرمای ناشی از نورپردازی

توجه به تعادل دمای رنگ لامپ

منظور از دمای رنگ این است که رنگی را انتخاب کنید که نه خیلی سرد و نه خیلی گرم باشد.‌ رنگ‌های سفید و متمایل به آبی چشم را اذیت کرده و رنگ زرد تند نیز سبب می‌شوند، محیط کثیف به نظر برسد. برای انتخاب بهترین رنگ برای روشنایی داخل کابین آسانسور می‌توان از نسبت کلوین استفاده کرد.

توجه به روشنایی اضطراری

برخی افراد در هنگام استفاده از آسانسور ترس و استرس دارند. حال اگر برق آن قطع شده و یا کابین متوقف شود، قطعا فرد بیشتر ترسیده و ممکن است مشکلات بیشتری برای او ایجاد شود. با استفاده از لامپ‌های اضطراری در مواقع قطعی برق می‌توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرده و ترس فرد را کم کرد. قبلا از لامپ‌های اضطراری قرمز رنگ استفاده می‌شد، اما بهتر است از لامپ‌هایی با نور سفید و سرد استفاده شود.‌

صرفه جویی در هزینه‌ها

 در هنگام ایجاد روشنایی به هزینه‌های مصرف انرژی و استهلاک لامپ‌ها توجه کنید.‌ کم مصرف‌ترین لامپ‌ها نسبت به نوری که دارند، لامپ‌های LED هستند. می‌توان این لامپ‌ها را به صورت ردیفی نصب کرده و یکی در میان آن‌ها را خاموش کرد تا عمر لامپ‌ها افزایش یابد.

طراحی نورپردازی توسط شرکت فاخر درب سپاهان

طراحی نورپردازی توسط شرکت فاخر درب سپاهان

امروز بیشتر ساختمان‌ها دارای آسانسور هستند که مهم‌ترین بخش آن کابین است. جدا از اینکه ابعاد و فضای آن باید مناسب باشد، نورپردازی و میزان روشنایی آن نیز اهمیت بالایی دارد. با استفاده از لامپ‌های مناسب با نور سفید و سرد می‌توان یک نورپردازی عالی را اجرا کرد. در نهایت پس از انجام نصب آسانسور مرجع مورد نظر از آن بازدید کرده و پس از تست مجوز استفاده از آن صادر می‌شود.

نصب آسانسور اصفهان فرآیندی است که توسط یک فرد متخصص و دارای مهارت باید انجام شود. برای انجام این کار اول باید محل نصب بررسی شده و موقعیت مناسبی برای نصب پیدا کرد. با توجه به طبقات، ابعاد و فضای فیزیکی محل مورد نظر را انتخاب کنید. پس از آن باید یک طرح و مهندسی دقیق انجام شده و ابعاد دقیق، ظرفیت سنجی، مکانیز حرکتی، انتخاب سیستم‌ آسانسور و دیگر جزئیات فنی در آن پیاده شود.‌ در مرحله بعدی باید زیرساخت مناسبی ایجاد شود که شامل سیستم کنترل، ساختار کابین، قطعات مربوطه، سیم بکسل و فضای فنی است.‌ سپس باید قطعاتی چون لیفتراک، سیم بکسل و سیستم کنترل نصب شود. نصب باید با دقت و طبق اصول و دستورالعمل‌های موجود انجام شود.‌ یکی از قسمت های مهمی که در زیباتر دیده شدن فضای داخلی کابین آسانسور می تواند بسیار تاثیرگذار باشد، نورپردازی صحیح فضای داخلی آسانسور می‌باشد. کادر متخصص شرکت فاخر درب سپاهان در موارد ایمنی را در زمان نصب و اعمال نورپردازی در کابین آسانسور رعایت می‌کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *